1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2927 مشاهده)
کودکان دچار معلولیت های چندگانه، از جمله فلج مغزی (CP)، اغلب در نوجوانی و اوایل بزرگسالی توانایی های عملکردی خود را از دست می دهند یا پسرفت میکنند. هدف این پژوهش بررسی تغییرات عملکردی و روانی – اجتماعی در کودکان، نوجوانان وجوانان CP بود. یک نمودار مرور اطلاعات باز نگرانه و یک مصاحبه ی تلفنی آینده نگر روی 30 بیمار (با دامنه ی سنی 29-11 سال و میانگین سنی 8/16 سال با انحراف استاندارد 9/4 ) اجرا شد. 73 درصد این بیماران (22=n) پسر و 83 درصد آنها (25=n) به فلج اسپاستیسیک مبتلا بودند. بر اساس آزمون مک نمار نقص عملکرد معنیدار بود . این 4 عملکرد عبارت بودند از سینهخیز رفتن (0/03=P)، ایستادن مستقل (0/05=P)، راه رفتن با یا بدون وسایل کمکی (0/014=P) و غذا خوردن با دهان (0/01=P). نقص عملکرد ایستادن ، با نقص عملکرد راه رفتن همبستگی معنیداری داشت (0/02=P). 63 درصد بیماران (19=n) اضطراب داشتند و 10درصد آنها (3=n) گزارش کردند افسردگی دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد ابزار ارزیابی سالیانهی معتبری برای اندازهگیری تغییرات عملکردی و عاطفی در کودکان CP باید جایگزین تکیه بر حافظهی والدین شود. این دادهها همچنین ممکن است به بازبینی استانداردهای ملی درمان فیزیکی فعلی منجر شود.
نوع مطالعه:
ترجمه (پایان پذیرفته است) |
موضوع مقاله:
جسمي - حركتي دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/5 | انتشار الکترونیک: 1398/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول